Bíróságon a reptér ügye
2011. március 18. péntek, 08:47 Polgármesteri interjúk, sajtónyilatkozatok

„Nem az a per tárgya, hogy kié a tulajdon, hanem hogy mennyit kell, és kell-e egyáltalán visszafizetnünk a BudaWestnek.”

A két önkormányzat – Szentkirályszabadja és Veszprém – a magyar államtól azzal a feltétellel kapta meg a katonai repülőtér területét, hogy polgári hasznosítású repülőteret létesít rajta. A két önkormányzat fölmérte, hogy képtelenek repülőteret működtetni, ezért értékesítették az ingatlant – azzal a feltétellel, hogy az új tulajdonos (a BudaWest Airport Holding Zrt.) meghatározott határidőn belül repülőteret fog üzemeltetni. A szerződés szerint a BudaWestnek 2010. szeptember 16-ig működő repülőteret kellett volna létrehozni a területen.

Az önkormányzat és a BudaWest Zrt. között kialakult vitás ügy részleteiről és jelenlegi állásáról Porga Gyula polgármester nyilatkozott a vehir.hu-nak.

– A két önkormányzatnak nincs más lehetősége, mint elállni a szerződéstől, hiszen az új tulajdonos nem teljesítette a szerződésben foglalt kötelezettségeit. Szentkirályszabadja és Veszprém beadta a bírósághoz a keresetet, és a BudaWest megkapta az erről szóló tájékoztatást. A per tárgya nem lehet a tulajdonlás kérdése, hiszen a tulajdonszerzés egyik fontos feltétele volt, hogy a megvásárolt területen a vevő működő repülőteret üzemeltessen. A beruházás viszont nem történt meg. A per arról szól, hogy az eladó és a vevő mennyivel tartozik egymásnak

– Milyen követelésekkel él a város a BudaWesttel szemben?

– A mi oldalunkon többféle igény jelenik meg. Egyfelől a meg nem épült épületek miatt kieső építményadó bevételt, másrészt az elmaradt beruházás miatti kötbért követeljük a BudaWesttől.

– Mi a BudaWest álláspontja?

– A BudaWest a két önkormányzatnak kifizetett 500–500 millió forintot akarja visszakapni. A független magyar bíróság majd eldönti, hogy ki mennyit fizet a másik félnek.

– Nem lenne érdemes haladékot adni a vevőnek, megvárni, hogy a BudaWest megvalósítsa a repteret?

– Véleményem szerintem nem. A BudaWest Zrt.-nek négy éve volt arra, hogy megépítse a repülőteret, és nem élt ezzel a lehetőséggel.

– A BudaWest Zrt. többek között arra hivatkozik, hogy nem a saját hibájukból, hanem rajtuk kívülálló ok, a környezetvédelmi engedélyek hiánya miatt nem tudták létrehozni a repülőteret. Ez mennyire módosíthatja a helyzetet?

– Az engedélyek beszerzése nem az önkormányzat feladata volt, hanem azé, aki repülőteret akart üzemeltetni. Az önkormányzat ebben nem hibás, mivel nem mi vagyunk a hatóság. Azt gondolom, ha valaki ilyen lehetőséget kap, akkor mindent el kell követni, hogy a szükséges engedélyeket megszerezze.

– Kell egyáltalán Veszprémnek repülőtér?

– Nyilvánvalóan minden településnek az az érdeke, hogy minél jobb feltételeket biztosítson polgárainak, és az önkormányzat minél több bevételre tegyen szert. A beruházások során viszont figyelni kell arra, hogy a környéken lévő más települések kárára nem szabad fejleszteni. A Balaton-parti helységek és a BudaWest között kialakult ellentétet, vitát el kellett volna kerülni. Ha Veszprém fejlesztéséről beszélek, csak olyan folyamatot tudok elképzelni, amely során nem fordítjuk szembe városunkkal a környező településeket.

– Lát arra esélyt, hogy a hosszú pereskedési folyamat helyett peren kívüli megállapodás jöjjön létre a BudaWest és az önkormányzat között?

– Nem telhetetlen az önkormányzat, többféle megoldás elképzelhető. A tárgyalásos megoldásnak is híve vagyok. Éppen ezért egyeztettem a BudaWest képviselőjével, jeleztem neki, hogy nyitott vagyok az együttműködésre, de egy biztos: az önkormányzat vissza szeretné szerezni a tulajdonjogát. Erről kell tárgyalnunk, és nem arról, hogy miként lehetne a határidőt módosítani. Reálisan át kell látni a helyzetet. Az önkormányzat eláll a szerződéstől, emellett 300 milliós kötbért és ezen felül még egyéb tételeket követel, a BudaWest pedig kifizetett 500 millió forintot a városnak. Az ügyvédeink szerint nem az a per tárgya, hogy kié a tulajdon, hanem hogy mennyit kell, és kell-e egyáltalán visszafizetnünk a BudaWestnek. Ha visszakerül az önkormányzathoz a terület, és nem kell semmilyen egyéb forrást kifizetni, akkor azzal bőven elégedettnek lehetünk. A bíróság természetesen ettől eltérő döntést is hozhat, az önkormányzat képes megtéríteni ennek az esetleges anyagi konzekvenciáit is.

– Mit szól ahhoz, hogy Kepli Lajos, a Jobbik országgyűlési képviselője a terület értékesítésének ügyében hűtlen kezelés gyanúja miatt 2010 szeptemberében feljelentést tett?

– Nem szólok semmit, mivel a feljelentést az ügyészség bűncselekmény hiányában elutasította.

– Van elképzelés arra, hogy ha visszakerül az ingatlan Veszprémhez, akkor mit kezd a város a repülőtér területével?

Többször elmondtam, hogy Veszprémnek nagyon fontos az ipari parki fejlesztések elindítása. Ez az értékes terület – amely ipari besorolással rendelkezik – ipari parki, logisztikai feladatra tökéletesen megfelel. Egyelőre nyilvánvalóan csak tervekről beszélhetek, megvalósíthatósági tanulmány nincs a kezünkben, mivel az ingatlan jelenleg még nem a mi tulajdonunk. 

Forrás: Vehir.hu